Politică Business Actualitate Evenimente Sport AdministraÅ£ie Interviu ÃŽnvăţământ  
Actualitate
APEL PUBLIC Blocul Național Sindical face apel la Guvernul României să retragă proiectul de OUG privind digitalizarea raporturilor de muncă și pentru modificarea și completarea unor acte normative
0 Publicat la 4 decembrie 2020, ora 19:38, 2087 / 1827 afişări + Revista Micapi
Nota medie 6.0/10 din 80 voturi
   

Blocul Național Sindical solicită Guvernului României să retragă de pe ordinea de zi a ședinței de guvern de azi, proiectul de Ordonanță de Urgență privind digitalizarea raporturilor de muncă și pentru modificarea și completarea unor acte normative, prin care aduce modificări de substanță Codului muncii dar și legislației conexe în domeniul muncii. Totodată facem apel către Ministerul Muncii și Protecției Socială să reia consultările cu partenerii sociali pe textul acestui proiect astfel încât să se evite precarizarea relațiilor de muncă, în special în această perioadă.

Enumerăm mai jos motivele pentru care înaintăm această solicitare.

Acest proiect de ordonanță propune modificarea unui set de acte normative in domeniul relaÈ›iilor de munca (Codul muncii, Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă si Legea securității È™i sănătății în muncă nr.319 din 14 iulie 2006).  ÃŽn ciuda titlului care face trimitere explicită la digitalizarea raporturilor de muncă textul proiectului de ordonanță afectează o serie de aspecte ale raporturilor de muncă precum telemunca È™i accidentul de traseu.

Deși BNS a atras atenția asupra unor probleme serioase ridicate de textul proiectului de ordonanță, în perioada de consultare cu partenerii sociali, constatăm că observațiile BNS asupra textului nu au fost luate în considerare nefiind regăsite în textul final.

Atragem încă o dată atenția că modul în care este elaborat și propus spre adoptare acest proiect de ordonanță, pe de o parte include riscuri suplimentare care fragilizează salariatul în raportul de muncă, limitează capacitatea de control a Inspecției muncii favorizând munca la gri sau efectuarea de ore suplimentare neraportate și nu în ultimul rând încalcă în mod direct decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene.

Sumarizând:

  1. Privitor la semnătura electronică:
  • BNS  a propus includerea în chiar textul OrdonanÈ›ei în mod explicit a faptului ca toate costurile legate de semnătura electronică să fie suportate de angajator È™i nu de angajat. Textul ordonanÈ›ei a preluat această solicitare dar a reglementat-o doar cu titlu de recomandare pentru angajatori, fiind o simplă posibilitate È™i nu o obligaÈ›ie.
  • BNS a solicitat ca semnătura electronică să poată fi utilizată exclusiv în cazul documentelor de comunicare între angajator È™i instituÈ›iile statului sau în cazul actelor bilaterale încheiate între angajat È™i angajator (contractul de muncă, actul adiÈ›ional, etc), cu excluderea posibilității de a utiliza semnătura electronică în cazul actelor unilaterale ce È›in de relaÈ›ia de muncă (ex: suspendarea unilaterală a contractului de muncă de către angajator, sancÈ›ionarea salariatului, încetarea unilaterală a contractului de muncă, modificarea unilaterală a contractului, etc). Guvernul a făcut în textul proiectului de ordonanță doar o normă de trimitere către un HG ce va fi publicat în următoarele 45 de zile în care se vor detalia actele în care poate fi folosită semnătura electronică. BNS își menÈ›ine aceeaÈ™i recomandare în ce priveÈ™te textul viitorului HG.

 

  1. Privitor la reglementarea activității în telemuncă:
  • Considerăm că prin eliminarea dispoziÈ›iilor explicite cu privire la locul sau locurile de muncă în care telesalariaÈ›ii își pot desfășura activitatea se fragilizează capacitatea de control a InspecÈ›iei Muncii în ce priveÈ™te încălcarea sau abuzurile angajatorilor în respectarea activității în telemuncă. Atragem atenÈ›ia cu precădere asupra riscului de a se dezvolta fenomenul de muncă la gri È™i cu precădere de a se efectua ore suplimentare în regim de telemuncă ne-raportate È™i neplătite, eventual È™i peste limitele impuse de legislaÈ›ia muncii. Avem informaÈ›ii care arată că acest fenomen deja există È™i tinde să ia amploare. O astfel de modificare legislativă ar trebui cel puÈ›in dublată de o reglementare care să întărească rolul InspecÈ›iei Muncii È™i să asigure adaptarea instituÈ›iei la acest tip nou de relaÈ›ie de muncă. Ori, ceea ce constatăm, este ca paÈ™ii se fac în sensul slăbirii rolului InspecÈ›iei Muncii È™i nu către întărirea forÈ›ei de reacÈ›ie È™i control a acestei instituÈ›ii.
  • De asemenea proiectul de ordonanță introduce obligaÈ›ii È™i sintagme cu caracter mult prea general cum ar fi obligaÈ›ia salariatului de a respecta secretul profesional È™i de a asigura confidenÈ›ialitatea informaÈ›iilor È™i documentelor utilizate în timpul muncii la domiciliu. Am atras atenÈ›ia că o reglementare de această manieră este mult prea largă È™i evazivă. O astfel de obligaÈ›ie poate impune costuri privind sistemele de siguranță care trebuie să fie suportate de angajator È™i nu de angajat. De asemenea, am solicitat È™i nu s-a avut în vedere ca aceste categorii de informaÈ›ii să fie identificate în mod explicit È™i în scris ca având acest caracter de secret profesional sau caracter confidenÈ›ial de către angajator.

 

  1. Privitor la accidentul de traseu (deplasarea de la și la locul de muncă:
  • Textul proiectului de ordonanță elimină din Legea securității È™i sănătății în muncă nr.319 / 2006 accidentul de traseu. O astfel de prevedere contravine hotărârilor CurÈ›ii de JustiÈ›ie a Uniunii Europene care s-a pronunÈ›at explicit în sensul în care accidentul de traseu este un accident de muncă.
  • Modificarea textului de lege înseamnă că accidentul de traseu[1] nu va mai fi considerat accident de muncă, însemnând implicit că înlătură orice responsabilitate a angajatorului în legătură cu deplasarea salariatului în afara locului de muncă. Mai mult înlătură orice răspundere a angajatorului în cazul telemuncii, prin corelaÈ›ie cu modificarea prin care se elimină din conÈ›inutul contractului de telemuncă referirea la locul muncii. 

Cerem Guvernului să amâne aprobarea acestui proiect de ordonanță, să reia procesul de consultare în vederea soluționării aspectelor mai sus semnalate.

 



[1] accident de muncă - vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces.

 

 
afiseaza mai multe
Adaugă un comentariu
Doresc să primesc un email când cineva comentează
Cei care doresc să fie informaţi în momentul în care un vizitator publică un comentariu nou, pot bifa căsuţa de sub câmpul e-mail.
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Contact:
Adresă: str. M. Kogalniceanu, nr. 3
Craiova, Dolj
Telefon: 0351 431 881
E-mail: anunturi[at]micapi.ro